سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پانل سیمانی الیاف دار (فایبر سمنت برد) چیست ؟

نظر

سمنت برد چیستصفحات سیمانی مسلح شده با الیاف که با نام فایبر سمنت ، سمنت برد یا صفحات سیمانی الیاف دار شناخته می شوند . مخلوطی هستند همگن از سیمان پرتلند ، سیلیس و  الیاف که در فرایند پیچیده به نام ماشین هات چک Hatschek  ساخته شده و فرایند عمل آوری آنها ( Curing  ) یا به صورت هوا خشک و یا با دستگاه اتو کلاو Autoclave انجام می شود . البته روش های تولید دیگری نیز وجود دارد که از جمله به روش Flow On  میتوان اشاره کرد که در کشور ما به دلیل حجم کم سرمایه گذاری و آسان بودن فرایند تولید از آن استقبال شده است . 

از سوالات شایع در خصوص این محصول این است که تفاوت فایبر سمنت برد و سمنت برد چیست ؟

به صورت فنی به کلیه صفحات سیمانی مصلح شده با الیاف ( هر نوع از الیاف ) فایبر سمنت برد گفته می شود . لازم به توجه است که یک صفحه سیمانی نازک  بدون بهره از مصالحی که مقاومت کششی آن را تامین کند در عمل قابل استفاده نیست و عملا ما صفحات سیمانی بدون مصالح کششی نداریم ، اما  در فرهنگ عمومی و در گفتمان بازاری به صفحات سیمانی که الیاف ( عموما الیاف سلولوزی )  به صورت همگن در کل مقطع وجود دارد فایبر سمنت برد گفته می شود . و به صفحات سیمانی که یک شبکه مصلح از الیاف ( عموما الیاف فایبر گلاس ) در دو طرف صفحه سیمانی وجود دارد تا مقاومت کششی را تامین کند سمنت برد گفته می شود . 

به خاطر تفاوت در روش تولید این دو محصول در  سمنت برد های تولید شده با مش فایبر گلاس در دو طرف می توان از سنگدانه های با سایز درشت تر استفاده نمود . در حالی که در فایبر سمنت برد ها با الیاف سلولزی و بافت همگن عموما مصالح به کار رفته ریز دانه بوده و از این خصوص هم می توان تفاوت ها را در این دو محصول مشاهده کرد .