انواع نمای خشک چیست؟

نظر

مصالح متنوعی برای اجرای نمای خشک استفاده می‌شوند. می‌توان از انواع مصالح زیر برای این کار استفاده کرد:

انواع نمای خشک 

نمای خشک سمنت برد:

صفحات سیمانی یا همان سمنت برد که با استفاده از الیاف طبیعی یا مصنوعی، استحکام و مقاومت آن افزایش یافته و در ضخامت‌های گوناگون تولید می‌شوند. سمنت برد سایدینگ محصولی با ضخامت متفاوت بوده که جهت اجرای نمای خشک استفاده می‌شود.

چوب پلاست: ترکیبی از ذرات چوب طبیعی و مواد پلیمری که علاوه‌بر دارا بودن زیبایی‌های چوب طبیعی، در برابر عوامل فرساینده محیطی مقاومت بیشتری دارد.

ترمووود: صفحات و مقاطع چوب طبیعی گرمادیده که در برابر آفات و حشرات و چوب طبیعی مقاوم هستند.

ورق‌های کامپوزیتی: انواع صفحات مرکب از آلومینیوم و رزین یا پلاستیک که علاوه‌بر ضخامت‌های گوناگون، طرح و رنگ متنوعی هم دارند و قابلیت خمش و برش در ابعاد گوناگون را دارا هستند.

سنگ مصنوعی یا طبیعی: می‌توان از انواع سنگ طبیعی در طراحی و پیاده سازی نمای خشک استفاده نمود. همچنین سنگ مصنوعی، با طرح‌ها و رنگ‌های جدید خود، مصالحی مهم و کاربردی در این زمینه است.

شیشه: یکی از نوآوری‌های طراحان متقدم در زمینه ساز بلند مرتبه، آسمان خراش و برج، پوشاندن نمای ساختمان با صفحات بزرگ شیشه‌ای ساده یا آینه‌ای بود که به مرور زمان، به سبب حواشی متعدد آن کمتر مورد استفاده قرار گرفت.

مهم‌ترین مشکل شیشه که استفاده از آن را در نمای ساختمان کمتر نمود، ایمنی پایین این صفحات در برابر زلزله یا طوفان بود. اتصال خشک شیشه به عنوان نما، در دو شکل فریم پوشیده و فریم مخفی ممکن است.

سرامیک: یکی دیگر از مصالح کاربردی در نمای خشک سرامیک است که دارای ابعاد، رنگ و طرح‌های متنوعی است.

آجر: می‌توان از این محصول قدیمی‌، به شکل جدید در نمای ساختمان استفاده نمود. عدم استفاده از ملات و دوغاب و استفاده از شیوه خشک، برای اتصال قطعات آجر تزیینی به نما، سرعت اجرای پروژه را بالا برده و وزن نهایی سازه را کاهش می‌دهد.